Visdom och politiker förakt

2010-07-22

Är snart klar med boken om Visdom av Stefan Einhorn

Mycket kloka och tänkvärda saker, några pekpinnar så klart och politiker förakt. Synd att en så god människa som Stefan Einhorn skall vara så full av förakt för oss politiker. Förstår att den stora sjukvårdsorganisationen som han befinner sig i är en del av detta och att vi politiker har en lång resa kvar att göra och förklara vår sits och vårt uppdrag, grunderna vill våra beslut och framförallt ändra vår organisation så att människor blir mer delaktiga. Personligen tycker jag att medarbetarna inom sjukvården, skolan osv. skall bestämma mer och vi politiker mindre men det är faktiskt politik att bara tycka så.

Stefan Einhorn delar in politiker i tre grupper

De som drivs av egoistiska motiv

De som drivs av ideologier

De som drivs av en vilja att göra gott

Personligen tror jag att de flesta politiker vill göra gott för alla men bara på sitt sätt, man glömmer liksom bort att lyssna.

Om man nu anser att man verkligen skall dela just politiker i dessa tre grupper så tror jag nog man dela in alla människor så inte bara politiker.

Vi måste vara några av de absolut minst älskade av alla och det är synd förde de politiker jag träffat är extremt intresserade av människor . Vi har helt misslyckats med att för ut detta budskap. Vilka misstag gör vi hela tiden? Det vi gör upplevs uppenbarligen väldigt negativt även av goda människor. Till och med i Sverige som är ett så fantastiskt bra land att leva i, något att ta till sig och fundera över som politiker, kan vi göra det annorlunda? Säkert kan vi det.  

”Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise

John Steinbeck ”

Ger mig tröst

Irène Seth

Oppositionsråd (M)

Stolt och glad över att vara politiker och alla de möjligheter att kunna förbättra för fler än mig själv som jag har, men mycket sorgsen och bekymrad över hur dåligt vi uppenbarligen sköter oss.  

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0