Brandförsvaret Attunda

2010-01-28

Brandförsvaret Attunda

Upplands-Bro ingår som en av sex kommuner, de andra är  Järfälla, Sollentuna, Upplands-Väsby, Knivsta och Sigtuna. Alla brandförsvar hjälper varandra om det är en stor insats men dessa sex samarbetar riktigt nära. Brandförsvaret arbetar numera mycket med att försöka hindra att liv och egendom går till spillo genom en mängd olika insatser allt ifrån trafiken; antalet döda i trafiken har halverats på senare år, till att vi numera har 90% brandvarnare i våra hem istället för 25% som för några år sedan.  P.g.a att Attunda detta år har fått mindre intäkter och större kostnader genomför man en organisationsförändring. Den hade man kunnat genomföra tidigare och inte bara motiverat med kostnadsnedskärningar.  Förändringen ger också förbättringar men det är klart att en ”gubbe” mindre i Bro inte är en förbättring. 

Det är viktigt att förändringen inte innebär en försämring av vårt totala brandförsvar i Attundaland och i Upplands-Bro som vi inte kan bära. Min bedömning är att det totalt inte blir någon försämring i Attundaland och att förändringen i Upplands-Bro är något som i alla fall jag kan leva med utan att oroa mig.

Brandförsvaret är som jag sagt ovan en komplicerad historia och det finns så mycket som påverkar. Varje år ändras riskscenariet genom båda saker som vi kan göra något och sådan t som vi inte kan göra något åt. Det är därför det förebyggande arbetet är så otroligt viktigt. 5% av en brandmans/eller kvinnas arbetstid går åt till att släcka bränder och åka ut på olyckor.

Förändringen innebär att en första styrka kommer fram lika snabbt men att de är en person färre innan nästa styrka kommer efter några minuter. Då är de fler. Detta är ett beslut som vi tagit och som jag står för men givetvis är beredd att ompröva; inte för att jag är orolig för vad som skall komma utan för att man i alla beslut måste vara beredd att ändra sig och ständigt lyssna, även efter man tagit krävande beslut.

Irène Seth


Det är läge för förändring!

2010-01-19

Det är läge för förändring!

Det är den slutsats jag drar efter att först ha besökt vår hemtjänst och blivit riktigt imponerad, men sedan tagit del av vårt betyg i äldreguiden. Upplands-Bro hamnar sist i Stockholms län. Analyserar man siffrorna ser man att brukarna tycker att vi har kunnig personal och en bra ledning med tillräckliga resurser. Däremot känner sig brukarna inte delaktiga, de får träffa för många olika medarbetare, som dessutom inte har tillräckligt tid och uppföljningen fungerar inte. Man skulle kunna säga att vi har duktiga och engagerade medarbetare och chefer men i fel organisation. Det var också min egen reflektion.

Hemtjänsten i Upplands-Bro bör få mer kundfokus. Scheman kan läggas upp med få medarbetare kring varje kund. Medarbetarna kan då få lära känna varje kund bättre, göra ett effektivare servicejobb och få tid till omvårdnad. 

Ett sätt att lösa detta på är att tillåta andra aktörer - att tillåta konkurrens. Konkurrens sätter kunden i centrum. Även Upplands-Bro behöver konkurrens inom omsorgen för att inspireras och utvecklas. Det ger också brukarna möjlighet att välja vem de vill ska utföra omsorgen.

Irène Seth

Oppositionsråd (M)

Upplands-Bro kommun


Hemtjänsten sprider glädje

2010-01-11


Att åka runt och sprida glädje det är vad våra medarbetare inom hemtjänsten gör!

Nu har jag varit ute två gånger och lika imponerad varje gång, det är verkligen fantastiskt denna tjänst som finns för äldre och funktionshindrade.  

På bilden är det Jane och jag som blir plåtade av brukaren Nils, andra gången gick jag som praktikant med Gudrun. Man samlas kl 7:30 och går igenom dagens olika turer och det är verkligen imponerande hur engagerade allt ifrån chefer till medarbetare är. Det finns en mängd olika grupper och scheman. Det enda jag undrade över var varför man inte kan lägga scheman så att brukarna får möta så få människor som möjligt och medarbetarna får göra så bra ifrån sig som möjligt och hinna med mer vanligt medmänsklighet.  Behöver man inte leta efter sängkläder, kaffe, mat, strumpor osv. så måste själva den delen gå fortare och då får man mer tid för annat. Vi hade båda gångerna flera helt nya kunder och det gick bra med den skicklighet och vana mina mentorer hade och kunderna var så glada och tacksamma men vem kan inte blir ännu bättre särskilt om man redan är duktig. Den enda lilla kritik som kunde skönjas från kunderna var att det var så många nya ansikten hela tiden. Det måste gå att lägga scheman annorlunda – utifrån kunden så att säga.  Tänk vad mycket roligare för medarbetarna också att få briljera med sin kompetens.  Resten av veckan skall jag tittat på resultaten av brukarundersökningar som gjorts av SKL och Äldreguiden det skall bli spännande och se om våra duktiga glädjespridare blir belönade.

 

Irène


Jul och nyår ger tid för eftertanke

2010-01-04
  Vi borde stanna upp oftare och tänka efter för då inser man hur bra Sverige är som land och hur bra Upplands-Bro är som kommun. Vaddå tänkter ni då kan vi väl ha det som vi har då behöver vi inte byta ledning men det är klart vi behöver inte vill väl någon att vi som nu skall skämma ut oss för vårt dåliga näringslivslimat, resultat när det gäller undersökning om äldrevården osv. Men trots att jag är oppositionsråd och min uppgift är att påtala fel så kan man göra det på så mänga olika sätt. Genom att påpeka möjligheterna till förbättring istället för att fokusera bara på problemen. Så skall vi vinna valet så blir politiken rolig för fler.
Tänk vilken potential till förbättring det finns i denna kommun som kommer sist i så många för invånarna och servicen viktiga undersökningar. Vi har mycket att göra när vi kommer till makten 2010 och det kommer att bli så positivt för kommunen --
Upplands-Bro komunen med många ännu ej utnyttjade möjligheter.

RSS 2.0