Det är läge för förändring!
2010-01-19Det är läge för förändring!
Det är den slutsats jag drar efter att först ha besökt vår hemtjänst och blivit riktigt imponerad, men sedan tagit del av vårt betyg i äldreguiden. Upplands-Bro hamnar sist i Stockholms län. Analyserar man siffrorna ser man att brukarna tycker att vi har kunnig personal och en bra ledning med tillräckliga resurser. Däremot känner sig brukarna inte delaktiga, de får träffa för många olika medarbetare, som dessutom inte har tillräckligt tid och uppföljningen fungerar inte. Man skulle kunna säga att vi har duktiga och engagerade medarbetare och chefer men i fel organisation. Det var också min egen reflektion.
Hemtjänsten i Upplands-Bro bör få mer kundfokus. Scheman kan läggas upp med få medarbetare kring varje kund. Medarbetarna kan då få lära känna varje kund bättre, göra ett effektivare servicejobb och få tid till omvårdnad.
Ett sätt att lösa detta på är att tillåta andra aktörer - att tillåta konkurrens. Konkurrens sätter kunden i centrum. Även Upplands-Bro behöver konkurrens inom omsorgen för att inspireras och utvecklas. Det ger också brukarna möjlighet att välja vem de vill ska utföra omsorgen.
Irène Seth
Oppositionsråd (M)
Upplands-Bro kommun
Hej, tack för vårt samtal häromdan(du körde bil).
Jag fick till sist kontakt med en medarbetare till Gunilla Sjöberg och kunde ge mina sympunkter angående nominerings förfarande.
Eftersom jag har arbetat inom vården som sjuksköterska (numera pensionärad) känner jag till problematiken inom just äldrevården. Det är mycket som skulle kunna vara bättre.
Tacksam för information som du har talat om. MVH Liba Olson